maandag 17 november 2014

139 Veren vervangen

Wat nu weer:


Afgelopen zaterdag werd ik in Zoetermeer gepasseerd door een 2cv Transat met een afbeelding van een stekker aan de achterkant. Inderdaad, de elektrisch aangedreven eend van Leen APK uit Gouda.
Ik zag hem kijken naar de lage stand van de achterzijde van de wwe. Hij ging er ook als een speer van door. Mede door het  acceleratievermogen. Ik had, vond ik een goed excuus om de uit Engeland ontvangen veren een tijdje te laten acclimatiseren. Eerst een lang weekend op stap naar Rome en Napels met een stel zogenaamde spoorseksuelen (treinspotters en zo). Veel plezier gehad maar nu weer aan het werk.

Standje schuin vanwege het feit dat de veerpotten er onderuit gaan. Hoe is het gegaan met de veren?
Het laten maken van veren in Nederland bleek te complex en te duur. Het probleem is dat de instellingskosten voor de machines hoog zijn en de prijs daalt pas bij afname van een hoog aantal. En ik heb er maar twee nodig. Dus toch maar in Engeland besteld.


Let op de verwijzing naar Ville Van.
Veren besteld en hieronder een normale en een ''uprated'' veer:



De veer links heeft een diameter van 17,5 mm en dat komt inderdaad overeen met een veer die twee keer zo sterk is. Zie blog 135.
In blog 135 is tevens een opengewerkte tekening van een veerpot te zien. In werkelijkheid zien ze er zo uit:


Redelijk wat ''sloopwerk", de uitlaat en de schokbrekers voor het gemak maar verwijderd anders kom je slecht bij de zogenaamde stelstukken. Het geheel ging redelijk gemakkelijk los doordat bij de vorige montage kopervet was gebruikt. De volgende stap is schoonmaakwerk en het open slijpen van de achterzijden. Alles op zijn tijd.
Wordt dus vervolgd.
p.s. Op de bovenste foto is te zien dat de mehari tijdelijk buiten gestald is vanwege de werkzaamheden. Daarachter staat nog steeds de oude hut van de wwe. Niet lang meer hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten