zaterdag 8 april 2017

175 Meten is weten

Niet dat er in de tussentijd niets gebeurd is maar het was allemaal niet zo spannend. De wwe heeft z'n tweejaarlijkse APK ondergaan maar daarover later. Eerst dit.

Lichten aan laten staan, dus bij het starten volledige stilte. Snel een oude accu gepakt die continue aan de druppellader staat en nog voldoende power heeft. Achter in de wwe zit een aansluiting voor accu kabels dus vastmaken en power. 'Klik' zegt de startmoter en daar houdt het mee op. Vreemd.
Reserve auto gepakt en de volgende dag maar eens gekeken. De 'wet van behoud van ellende' zegt dat je rekening moet houden met twee kapotte dingen in zo'n situatie. Je weet alleen nooit wanneer die wet in werking treedt.
Eerst maar eens de zekeringen bekeken. Alles in orde. Van de glaszekeringen de aansluitingen schoongemaakt en maar weer eens gestart. Sleutel omdraaen en lopen. Motor uit, motorkap dicht en even later op pad met de auto. Dacht ik. 'Klik' zegt de startmotor en daar houdt het mee op.
Dus een herhaling van zetten totdat mijn oog valt op een zekeringhouder die een zekere afwijking heeft.

Op de foto is de stand van de aansluitingen ietwat overdreven maar het was wel de boosdoener. De houder vervangen en probleem opgelost. Na een rit zag ik dat er nog wat draden onder de motorkap uitstaken. Vergeten de multimeter te verwijderen. Die was dus tijdens het rijden op de starterkrans gevallen met het volgende resultaat.

Achterzijde:
Voorzijde:

Het display doet het nog!
Het doet denken aan wat met vroeger zei over de eerste Philips radio's: "Spelen doen ze niet maar wat een licht dat het geeft!"
Nog even over de eerste foto. De kenner herkent onmiddellijk de wegenwachtkleur. Dit is het:
Mijn vrouw wilde zo'n kussen niet voor mij maken dus heb ik het maar op Marktplaats gekocht.


 Binnenkort starten de oldtimer bijeenkomsten weer. Vorig jaar in Lelystad 'stal ik de show' met een op afstand bestuurbaar zwaailicht. Niet dat dat iets toevoegt maar ik vind dat leuk om te maken. Zelfs een kritische mederijder met een echte wegenwachteend was onder de indruk. Dus dit jaar wordt het versie 2.0 (zoals Leen APK het uitdrukte). Er zijn momenteel zeer goedkope computertjes in de handel zoals bijvoorbeeld de Arduino:
Deze kost 8 euro, maar ze zijn er voor minder. Daar kun je bijvoorbeeld een stoplicht mee aansturen, hieronder in de proefopstelling verbeeld door Ledjes, maar wat relais er tussen en het echte stoplicht werkt.


Via de Iphone met Bluetooth heb ik zojuist het rode stoplicht aangezet. Vanzelfsprekend gaat eerst het oranje licht aan waarvan de duur instelbaar is.
De wwe krijgt iets dergelijks aan boord. Via de Iphone kan ik dan de lichten aan zetten, toeteren en zelfs starten. Je hebt er allemaal niets aan, ik weet het, maar ik vind het gewoon leuk en leerzaam.
Het starten weet ik nog niet want voordat je het weet (versnelling niet in zijn vrij) zie je de wwe het water in rijden.
En dan nog de APK:
Op de bonnefooi naar Leen APK gereden, 1 ashoes lek. Had ik toch maar eerst gekeken. Maar Leen heeft de ashoes snel vervangen door een neopreen exemplaar, een ontwikkeling van de Burton boys.
Voor de lezers met facebook: Leen APK
Voor de lezers zonder:

 
Dat was het voor even.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten