vrijdag 2 juni 2017

176 WWE starten met Iphone

De vorige blog is niet verspreid doordat  ik Thunderbird (het emailprogramma) niet onder controle kreeg. Wanneer het me nu wel lukt dan zijn er twee blogs voor één prijs.

Waarom de wwe starten met behulp van de Iphone?

Vorig jaar op de oldtimershow in Lelystad was er een leuk groepje wegenwachtvoertuigen, waaronder een echte eend met echte wegenwachters aan boord. Het kan aan mij liggen maar ik kreeg de indruk dat mijn plastic eend niet zo in de smaak viel. Wat echter wel een positieve reactie gaf was het op afstand bestuurbare zwaailicht. De kans is dus aanwezig dat de echte eend inmiddels ook van deze feature is voorzien.
Om de voorsprong te behouden, (hier kan je een psycholoog op loslaten, ik weet het), heb ik bedacht dat de wwe van afstand te starten moet zijn. Je hebt er niets aan, ook dat weet ik, maar het is toch een aardige uitdaging.

Men neme een Arduino Uno clone (8 euro), dit zijn kleine programmeerbare computertjes, en voedt deze op met een programma die er voor zorgt dat er relais bediend kunnen worden.


Een bluetooth module, een stabiele voeding voor de Arduino (de 12 volt van de eend wil wel eens pieken), een extra voeding voor de relaiskaart (de Arduino kan de benodigde spanning niet leveren) en de relaiskaart zelf en aan het werk.
Het geheel ziet er zo uit:


Vijf componenten met wat onderling aansluitingen en wat aansluitingen naar de wwe.

Het eerste relais doet hetzelfde wat de contactsleutel in de eerste stand doet: het geeft spanning op de delen die dat nodig hebben (spanningsregelaar, bobine etc.).
Dan pas kan het tweede relais bediend worden die de motor laat starten. Aan de veiligheid is gedacht: een visuele controle: (de versnelling staat in de vrijstand en er staan geen levende wezens voor en achter de wwe).
Relais drie wordt gebruikt om wat lichten te laten knipperen. Relais vier weet ik nog niet, misschien nog meer onzin zoals toeteren of zo.

In de appstore is een app te koop (Arduino manager) die je kunt opvoeden met programmeerbare knoppen.
In de afbeelding zijn er drie knoppen geprogrammeerd Contact, Start en Alarmlichten.
'Contact' is een aan/uit knop, een soort sleutelidee,  'Start' is een knop die zowel een signaal stuurt wanneer deze ingedrukt als weer losgelaten wordt en 'Alamlichten' is ook een aan/uit knop.


De Arduino manager laat het toe om allerlei analoge gegevens uit te lezen zoals temperatuur, stroomsnelheid en verzin het verder maar. Een optie is het vertalen van spraak naar de bluetooth commando's, dus in principe is het brullen van "START" voldoende (KIT uit Knight Rider).

Gisteren het op afstand starten getest en het werkt. Snel weer uitgebouwd want ik moet er niet aan denken dat er ergens een bluetooth signaaltje binnenkomt (theoretisch kan dat niet) dat de motor laat starten onder het rijden. Maar in Lelystad gaat het geheel er weer even in.
Op naar het volgende project.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten