zondag 18 november 2012

16 Werken aan een koets

De laatste 2cv is in Portugal gemaakt, 27 juli 1990. Deze is dus inmiddels 12 jaar oud en zal ongetwijfeld in een museale opstelling ergens staan te pronken. Hier een foto van het produktieproces van de allerlaatste eend.
 De 2cv's die de weg zijn opgegaan hebben dus minstens 12 jaar weersinvloeden achter de rug.  Vaak is daarvan het e.e.a. terug te vinden en moet er gerepareerd worden. Inmiddels zijn er van veel delen van de koets kant en klare reparatiedelen te verkrijgen, een deskundige lasser weet er raad mee. Voorbeeld: 

De meesterlasser bij Marco heeft een oplossing bedacht voor twee problemen die bij deze reparaties komen kijken: hoe zorg ik voor het vormbehoud van de koets en hoe bereik ik de moeilijke plaatsen.
Zo dus:

Enige uitleg:
Er is een rechthoekig frame met twee staanders. Dit frame (rode lijnen) is verrijdbaar.
Een tweede frame (blauwe lijnen), waarop de koets stevig en op essentiële plaatsen is geschroefd, kan langs de staanders omhoog en omlaag bewogen worden (witte pijl). Tevens kan dit gedeelte draaien doordat er een remtrommel tussen beide delen is bevestigd. Zo is binnen een handomdraai de onderzijde van de koets bereikbaar.
Voor de vormvastheid worden er bij verschillende werkzaamheden pasgemaakte schoren aangebracht.
De koets die voor de wegenwachteend gebruikt gaat worden zal ongetwijfeld op dit mooie apparaat terecht komen alvorens in tweeën gezaagd te worden.



 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten